klaga

I nästan hela mitt liv har jag jobbat i en bransch där det handlar om service, att ha nöjda kunder.  Under några år i flygbranschen arbetade jag enbart med kundrelationer och reklamationer. När jag fick frågan om jag ville starta upp och ha ansvar för Customer relations på ett flygbolag tackade jag genast ja, vänner och kollegor trodde inte jag var riktigt klok – hur kunde jag tänka mig att bli utskälld varje dag. 

Jag kunde enkelt svara  – vilken utmaning, att vända den missnöjda kunden till en nöjd kund, att få stå där öga mot öga med någon som skäller, gapar, klagar och är allmänt missnöjd. Någon som förhoppningsvis går där ifrån nöjd och glad. Det är en härlig känsla. 

Jag glömmer aldrig en stor industrimagnat, som andra tar bussen tog han flyget, många pengar betaldes för förstaklass biljetter.  Hans bagage lyckades vi slarva bort på en flygning till London. Jisses vilken kalabalik det blev hans sekreterare ringde mig och det var en dam med skinn på näsan, hon var så arg att det säkert slog lågor ur både öron och mun. Väskan var spårlöst borta och ett detektivarbete startade, hur kan ett bagage mellan A och B försvinna ? knappast hade den trillat ur planet på vägen, vilka avgångar hade det varit samtidigt ? efter mer än en veckas sökande hittade jag den äntligen i Alicante och där skulle den inte vara. Så fick jag äntligen väskan i mina händer, kastade mig i bilen till närmsta blomsterbutik, köpte ett stort fång rosor, tillbaka till flygplatsen och 2 timmar senare klev jag av i London med blommor och mannens resväska i högsta hugg, i en taxi och så där en 30 minuter senare knackade jag på hans kontorsdörr. På lite darriga ben stod jag där och väntade och den som öppnade var den arga sekreteraren, damen som skällt ut mig nästan varje dag i merän en vecka, hotat flygbolaget med både det ena och det andra, hon tittade mig nu rakt i ögonen. En något bister uppsyn som bara efter några sekunder sprack upp i ett leende.

Personligen fick jag överlämna både resväska och blommor till dess ägare. Det jag däremot inte pratade om var att jag faktiskt passade på att göra lite jobb på flygplasten när jag ändå var i London, det kändes bättre att han fick känna sig extra speciell.

Nöjd kunde jag  återvända hem och skryta lite för mina kollegor om att jag faktiskt tagit en man som drev ett stort Skånskt förpackningsföretag  i handen,  att han var glad att återse sitt bagage och lovade att fortsätta flyga med oss. Ibland lönar det sig att vara innovativ.  

Så önskar jag er kära läsare en riktigt härlig helg, själv ska jag vara gäst på jobbet och har lovat mina kollegor att jag ska inte klaga. 

upplagg

meny
Kram Åse 

17 thoughts on “klaga

  1. Så fint! Vilket tålamod! Att arbeta med människor i alla kategorier kan vara en utmaning… med både + och – 😉 Men jag älskar det!

    kram kram och ha en fortsatt fin helg. Malin

  2. Det var bra jobbat! När min väska försvann fick jag inga rosor men den transporterades i alla fall hem med taxi när den kom tillrätta.

    Med god service kan man få även gnälliga kunder nöjda!

    Ha en trevlig helg som gäst nu!
    Kram

  3. Härlig historia! För vissst är det så att om man ringer för att klaga och blir bemött med servic och förståelse så blir man så mycket …ska vi säga gladare och snällare 🙂 Det kostar oftast väldigt lite att få en glad och nöjd kund. Men vi har väll alla varit med om typiska skräckexempel!!
    Ha en trevlig kväll på jobbet som gäst.
    Kram Anette

  4. Ja det är ju lite av tjusningen med att jobba inom seviceyrken. Den där känslan när man lyckats vända en missnöjd kund till positiv. Men jag måste säga att du verkar vara något utöver de vanliga. För den här historien var helt fantastisk.
    Kram

  5. Vilken utmaning och ett extraplus att få komma till London!

    Det är bra att lyssna o ta kunden på allvar. Sen bemöta dem lugnt! Viktigt att ha en liten subgrupp där man kan få spy galla ibland!

    Bra jobbat o var snäll när du är gäst 😉

    Trevlig Helg! Kram Anna

  6. Du är duktig Åse! Tycker din inställning till service är fantastisk! Njut av ditt besök på Mossbylund. Lovar att komma förbi en dag och hälsa på er 🙂 Saknar er vännen! Hoppas allt är bra kramar ❤

  7. Det kallas att vara serviceminded vännen…Och jag kan känna igen utmaningen, även om jag inte jobbat direkt som du, men i butik. Att få en arg kund glad igen, det är liksom en speciell känsla. Att man sen gnisslar tänder i lunchrummet är en annan sak…
    Önskar dej en riktigt skön helg och njut av den omvända ordningen, att du är gäst!!
    Kram kram

  8. Vem skulle kunna motstå dig med ett fång rosor i famnen?
    Tänk om alla vände en tråkig situation till något så trevligt! Service börjar bli en tunnsådd vara!
    För en tid sedan handlade jag i en ICA-butik, kom ut i bilen och såg på kvittot
    att jag fått betala för mycket för tre av varorna, det blev en summa på 140 kr för mycket.
    Jag gick in igen och blev nästan utskälld av kassören för jag störde, blev hänvisad till en annan fördisk där det var lång kö med spelkunder och när det väl blev min tur suckande kassörskan över mitt ärende. En kvart senare satt jag i bilen och önskade nästan att jag hade struntat i pengarna! Jag fick varken rosor eller en ursäkt!
    Tur att det finns sådana som du!
    Kramisar M.E

  9. Vilken härlig historia, och vilket utamnande jobb, härligt att höra att slutet var så lyckat och det där leendet, måste vara guld värt.
    Njut på jobbet som gäst, snart kommer jag..bara en månad kvar

    Kram Kajsa

  10. Vilken härlig berättelse! Du känns verkligen som den perfekta personen på en sådan plats, lugn och mjuk, ingen man kan vara arg på.
    Önskar dig en riktigt mysig fredagskväll!
    Kramen

  11. Vilken trevlig liten berättelse. Du är som klippt och skuren för ett service yrke 🙂
    Jag skulle också vilja vara gäst på ditt jobb. Däremot inte på mitt eget. Inte än i alla fall, hihi
    Önskar dig en fin helg!
    Kram

Var inte blyg lämna en kommentar

