E65

Europaväg 65 startar i Malmö och slutar i Grekland även om det innebär en liten båttur över Östersjön. 

Åker man från Ystad mot Malmö är det en förfärligt tråkig vägsträcka men ibland är det ett måste att köra just den sträckan, som idag. När jag satt där i bilen kom jag att tänka på att på 90-talet då hette vägen  E 14. Så fladdrade tankarna iväg…..

blaa

En tidig majmorgon 1990 föddes det ett hingstföl hos oss, en långbent sak som inte var speciellt fager, på sina rangliga ben försökte han resa sig för att dia, hela tiden misslyckades han och föll som ett korthus, de första dygnen steg vi upp var tredje timme för att stötta den långbente krabaten tills han samlat egna krafter och klarade av uppgiften själv. 

Han var som sagt inte vacker men en väldigt snäll unge, äldsta dottern som då var 5 år gammal stod en dag och tittade på fölungen där han på sina långa vingliga ben försökte nå ned till marken för att smaka på det gröna gräset. Så tittar hon på mig och frågar – mamma vad ska han heta ? Mitt svar blev, ja du jag vet inte vad tycker du ? 

Då svarar hon, döp honom E 14 han är ju både lång och ful.
Nu blev det inte så för hans namn blev Chopin och tur var väl det för som 5-åring var han en en ståtlig herre som mätte 182 cm över manken.
Plötsligt där på E 65 fick jag mig ett gott skratt och sträckan var inte så trist längre. 

En liten anekdot så här på måndagseftermiddag.
Kram Åse 

17 thoughts on “E65

  1. Jag sitter här och skrattar högt, sambon undrar vad det är som är så kul, så nu har jag haft högläsning här en stund. Han ler brett, han också 🙂

    Sköna minnen, tack för att du delar med dej!

    Och du, vad kul att du är tillbaka!

  2. Ha,ha..vilken skön berättelse..och så enkelt från ett barns håll, men kaske det var tur att han inte fick namnet E14 trots allt. Och vägen är ju ganska rak och tråkig där man far…då är kust vägen skönare att ta även om den är längre att köra

    kram kajsa

  3. Vilken härlig anekdot och skönt att sitta och drömma sig bort när man kör tråkiga sträckor – jag brukar tom ha radion avstängd så jag får lite tystnad och tid för tankar 😉 Bra påhittat namn av dottern måste jag säga även om det inte blev så i slutändan – blir spännande att se vad hennes barn kommer att heta 😉

    Kram Ullis

  4. Nog håller jag med dig om att det är en väldigt tråkig vägsträcka och jag har ju inte ens en sådan där rar historia att le åt när jag åker till Malmö! Men jag brukar vinka lite åt Nils Holgersson när
    jag passerar Skurup avfarten!
    Kram M.E

  5. Vilken härlig berättelse 🙂 Vissa sträckor man kör är bara för tråkiga, men då är det
    ju härligt när man kommer att tänka på en sådan här sak, då blir det ju så mycket
    roligare 😀
    Sköt om dig!
    Kramen

Var inte blyg lämna en kommentar

